dimarts, 31 de desembre del 2013

25 anys. 30 edicions.  

 Si puges al Sagarmatha quan fumeja neu i vent

 
www.rouredecanroca.cat    

Diuen que un llibre és clàssic quan al cap dels anys es pot tornar a llegir i pot aportar als lectors de la seva època reflexions vitals vàlides en el nou context. Us convidem a llegir dos fragments que hem seleccionat per la seva actualitat, la seva emotivitat i el seu poder per dur el lector a una reflexió profunda sobre la realitat que l'envolta.



–A vegades una se n’afarta que la convidin.
Les seves paraules exhalaven una amargor profunda...
–¿Saps qui m’ha deixat els diners per pagar-me les poques coses que l’expedició no cobreix?
–Qui?
–El meu germà. ¿Saps qui me’ls deixava per fer les escalades de cap de setmana?
–No.
–La meva àvia. Encara li dec els diners dels esquís.
Ràpidament, se m’acudiren una colla de detalls de les nostres sortides. El fet que ella no pagava la gasolina, que sempre duia una carmanyola amb el menjar i refusava d’entrar als restaurants de pagès que no eren precisament cars. Ho refusava fins i tot quan la hi invitàvem...
–Quan vau començar a anar als Alps i em dèieu si volia venir-hi no podia per manca de diners. M’ho havia de pagar d’alguna manera. Vaig plegar a segon de BUP dels barracons de l’IB Guineueta. ¿Has anat a buscar feina algun cop a través dels anuncis de La Vanguardia?
–No.
–No t’ho aconsello. Sobretot si ets dona. En algun lloc fins i tot em van prendre les mides de la cintura i els pits i mentrestant m’asseguraven que només hauria de fer de cambrera. En aquelles ocasions se’m regiraven els budells per dintre. Al final vaig anar a parar a una fàbrica d’embalatges on no em pagaven ni el sou mínim per vuit hores en una ciselladora. No ho vaig aguantar... després van venir les classes de màgia... la proposta de l’Everest...
Tenia els ulls llagrimosos. Ella sabia que jo dirigia una empresa. Durant aquells quatre anys no m’havia demanat cap mena d’influència. Vaig pensar que
no totes les persones paguen el mateix preu per la seva dignitat.
 Si puges al Sagarmatha, pàg 78.


 Aquest cim és com una dutxa d’aigua calenta. S’hi està bé i tot.Les banderes no haurien de ser d’exèrcits. Quedar-se cantant un himne i enviar gent perquè es mati en el seu nom és una fàcil enganyifa. Portar-la a l’Everest ja és una cosa més seriosa. Les banderes són allò que un dóna per elles. Durant anys m’he preguntat qui era i d’on. És molt clar, Catalunya i el Nepal són per a mi les persones que m’acompanyen en aquesta expedició, per elles donaria la vida. Elles són aquestes banderes. Per elles donaria aquests vuit mil vuit- cents quaranta-vuit metres. ¿Quants milionaris els pujarien pel seu país, per la seva gent? Déu meu! ¡Si que n’estic de lluny del mar!
...Em trobo cansada però bé... Que bé que s’hi està...
 Si puges al Sagarmatha, pàg 155-156



Versió adaptada:

 

Text reduït
Lletra gran
Fotografies que il.lustren el text
Explicacions del vocabulari que pot presentar dificultats


Propostes didàctiques

Si puges al Sagarmatha quan fumeja neu i vent  (versió adaptada)


Nova edició d’aquest  clàssic de la novel.la de viatge i aventura, especialment  pensada per a lectors que aprenen la llengua o que tenen dificultats lectores .

Característiques de l’edició:

      -    Text reduït.
-         Lletra gran i clara per una lectura més còmoda.
-         Fotografies il.lustratives i mapes dels llocs.
-         Lèxic subratllat i comentat al marge.


Propostes didàctiques:

     1-Convertiu les frases telegràfiques de les pàgines 8 i 9, en frases completes on no falti cap element.
Exemple: Diari Mireia trobat.
                 He trobat el diari de la Mireia.
      

           2-Exercici de lectura, resum, expressió escrita i expressió oral:
En grups de tres, cada un es llegeix una de les tres cartes de les pàgines 15 a 30. Cadascú resumeix una carta. Un cop fet el resum, fa un guió i explica la carta als altres dos del grup.


3- Busqueu a internet un mapa on surti el Nepal i responeu aquesta pregunta:

Quins són els països veïns del Nepal?


4- Busqueu als mapes de les pàgines 18 i 19  els llocs següents:

Namtxe Bazar, Kathmandú, Sete, Lukla.

Busqueu informació i fotos a internet sobre aquests llocs. Feu una redacció descrivint un d’aquests llocs i il.lustreu-la amb fotos.


5- Exercici de vocabulari. Aquestes paraules apareixen en algun moment del llibre. Comenteu si les coneixeu. En cas que no les conegueu, busqueu-ne la definició al diccionari:

allau
trencalòs
rondalla
presagi
trontollar
senyera
grampó
piolet
bivac
grimpar
esquerda


6- En grups de 3, repartiu-vos les cartes de la pàgina 33 a 43. Cadascun del grup resumeix una carta, en fa un guió i l’explica als altres del grup.

7- Exercici d’expressió escrita. Després de tot el que heu llegit a les cartes dels alpinistes, escriviu una carta com si fóssiu un altre expedicionari. Inventeu-vos un nom i una professió i escriviu com si fóssiu aquesta persona. Feu servir algunes de les paraules que heu après al llibre.

8- Feu una descripció de la manera de ser d’algun dels personatges de la novel.la, i expliqueu, també, com us l’imagineu físicament.

9- Quins valors creieu que tenen els personatges d’aquesta història? Solidaritat, honestedat, valor...? Busqueu algunes frases del text on aquests o altres valors es facin presents.


10- Feu un resum de l’argument de la novel.la i un comentari final explicant si us ha agradat i per què.



            www.rouredecanroca.cat


               Què en diu


              Josep Maria Aloy a Mascaró de Proa

             August García a Rapsòdia

             


















Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada